Wat is de keto flu?

Ben je in 1 keer volledig omgeschakeld naar koolhydraatarm eten, dan kan het zijn dat je tijdelijk wat minder voelt. Soms wordt dit de keto flu genoemd. Dit is niet iets om je zorgen te maken. Maar wat is het, waardoor komt het en hoe kom je ervan af? 

Wat is de keto flu?

Ondanks wat de naam suggereert, de keto flu is niet een echt griepje. Het is dus ook niet gevaarlijk of besmettelijk, maar het kan wel wat minder voelen.

De keto flu komt voor als je lichaam van energie verkrijgen via suiker overgaat op vetverbranding voor een groot deel van de energiebehoefte.

Wat zijn symptomen van de keto flu?

Je kan de keto flu herkennen aan diverse symptomen. Je hoeft niet last te hebben van alle symptomen om de keto flu te hebben.

  • Vermoeidheid
  • Hoofdpijn
  • Snel geïrriteerd raken
  • Moeite om te concentreren (brain fog)
  • Lage motivatie
  • Neiging om suiker te gaan eten
  • Spier krampen
  • Misselijkheid

Hoe ontstaat de keto flu?

Zoals ik hierboven al schreef komt de keto flu om de hoek kijken als je lichaam voor energiebehoefte van suiker overgaat naar vetverbranding. Van een dieet met veel koolhydraten naar koolhydraatarm eten verlaagt de insuline levels in je lichaam.
Op dit moment gaat je lever ook beginnen met het converteren van vet in ketonen, wat een bron van energie kan zijn in afwezigheid van glucose. Als je lichaam voornamelijk ketonen en vet voor de energiebehoefte gebruikt ben je in een staat van ketose.

Je lichaam moet hier wel dus aanwennen. Wanneer je insulinelevels in je lichaam verlagen, reageert je lichaam daarop door meer natrium in je urine te stoppen en meer water. Je zal hierdoor ook tijdelijk meer naar de wc moeten.

(Ketose is wat anders dan ketoacidose. Het laatste is een medisch noodgeval. Het verschil lees je hier: koolhydraatarm eten met diabetes type 1.)

Hoe precies je op de keto flu reageert, verschilt per persoon. Sommige personen hebben er weinig last van, andere personen zijn misschien een klein weekje minder in de energie.

Hoe kom je van de keto flu af?

De symptomen verdwijnen meestal vanzelf binnen enkele dagen tot weken als je lichaam zich aanpast. Maar je hoeft er niet op te wachten, je kan een aantal stappen nemen om je gelijk wat beter te voelen. Het spreekt ook voor zich dat als je je niet helemaal top voelt, dat het misschien eens een goed idee is om lekker rustig aan te doen. Pak een boek, neem wat meer rust en ga even niet helemaal los in de sportschool maar doe het wat rustiger.

Tip 1: Drink meer water en neem meer zout 

Het is belangrijk dat je jouw vochtintake en natrium op peil houdt doordat je meer moet plassen. Je kan een glas water nemen met een halve theelepel zout erin, maar als dat idee niet aantrekkelijk klinkt zijn er gelukkig alternatieven. Wat dacht je van bouillon of bone broth (bouillon van botten). Let er dan wel op dat je geen natriumarme variant neemt, of indien dat degene is die je hebt, dat je er zelf wat zout aan toevoegt. Smeer bijvoorbeeld ook eens gezouten roomboter op je brood in plaats van ongezouten.

Voor het genoeg drinken tellen gelukkig ook de koffie en thee’s mee als je niet een grote waterdrinker bent.

Tip 2: Neem meer vet en eiwitten

Je lichaam gebruikt nu vet en eiwitten als energiebron. Je moet er dan wel voor zorgen dat je hier nu genoeg van binnen krijgt. Als je weinig koolhydraten eet, maar ook weinig eiwitten en vet, blijft er niks over. Neem een extra ei of een groter stuk vlees, wat extra boter of derg.

Tip 3: Bouw langzaam af 

Werken de bovenstaande tips niet? Je kan ook langzamer afbouwen en wat meer koolhydraatbeperkt eten dan koolhydraatarm. Waar koolhydraatarm 30 gram koolhydraten per dag is (met genoeg eiwitten), is koolhydraatbeperkt meer richting de 30 tot 50 gram koolhydraten. Als je hier goed bij voelt, dan kan je verder afbouwen naar onder de 30 gram.